Ontslag met Vaststellingsovereenkomst en recht op WW

Ik sta op het punt een vaststellingsovereenkomst te tekenen. Hiervoor ben ik enkele maanden ziek geweest en vrijwel geheel hersteld. De officiële herstelmelding moet nog plaatsvinden. Mijn vraag luidt als volgt; Moet ik een bepaalde tijd beter gemeld zijn alvorens ik de handtekening kan plaatsen onder de vaststellingsovereenkomst? Voorbeeld: Ik word beter gemeld per 15 oktober en teken per 26 oktober. Met inachtneming van de fictieve opzegtermijn van 1 maand in mijn geval zou ik per 1 december in aanmerking komen voor de WW. Per 1 december ben ik dan ruim 1,5 maand hersteld. (15 okt tot 1 dec). Deze vraag stel ik naar aanleiding van een artikel op een rechten website. Hierop staat het volgende:
Een medewerker die ziek is, doet er niet verstandig aan om een vaststellingsovereenkomst aan te gaan. Het UWV zal dan stellen dat er sprake is van een benadelingshandeling, aangezien de zieke werknemer op deze wijze wordt ontslagen en de werkgever zich zo aan zijn reintegratie-inspanning ontrekt. De werknemer kan door de ziekte niet solliciteren, zodat het risico van ziekte naar het UWV wordt verschoven. Daardoor zal de WW-uitkering geweigerd worden. Voor medewerkers die zich hersteld hebben gemeld en ook meer dan 28 dagen hersteld blijven, geldt dat zij niet meer als ziek worden aangemerkt. Deze herstelde medewerker kunnen wel middels een vaststellingsovereenkomst voor een WW-uitkering in aanmerking komen.
Hoop op een snelle reaktie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag, hoeveel dagen je dus beter moet zijn gemeld VOOR je kan tekenen. GoeieVraag!

Antwoorden (6)

zolang jij zelf geen ontslag neemt maar krijgt is er weinig aan de hand en zal het uwv niet moeilijk doen .
laat het dus duidelijk voor je zijn dat je niet zelf ontslag neemt/tekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag het na bij de wetswinkel.
Die zouden het echt moeten weten
anneliez
13 jaar geleden
Als je ziek bent en dat niet langer dan 2 jaar kun je niet ontslagen worden. Dus je kan pas ontslag krijgen na dat je beter bent gemeld.
13 jaar geleden
Voor je eigen veiligheid zou je pas moeten tekenen wanneer je al 28 dagen beter bent. Stel dat je tekent na die 15 dagen, maar toch een week later weer ziek wordt. In dat geval kom je niet aan die 28 dagen en kom je ook niet in aanmerking voor WW.

100% zeker durf ik het niet te zeggen, maar ik denk dat je wel eerder MAG tekenen. Zolang je op het moment van ww aanvraag maar 28 dagen beter bent aangezien het doel is om de sollicitatie mogelijkheden niet te dwarsbomen. Voor zekerheid hierover kun je contact opnemen met de HR afdeling binnen je bedrijf, je rechtsbijstand verzekering of de wetswinkel.

Maar sowieso ben je mijns inziens beter af door te wachten op 28 dagen na beter melding.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een risico is dat je opnieuw ziek kan worden met dezelfde klachten dan moet je je wel realiseren dat je op dit moment, bij een werkgever beter af bent. De werkgever moet middels spoor 2 je ondersteunen met ander werk zoeken als je in je huidige functie niet meer kunt werken. Weet je echt zeker dat je inderdaad wilt vertrekken en ben je niet bang voor terugval (van ziekte) dan kun je de vaststellingsovereenkomst tekenen als je hersteld gemeld bent.
Het UWV kan zien dat je ziek bent geweest, als je langer dan 42 weken ziek bent. Dan zou ik pas na 28 dagen hersteld zijn tekenen, zij kunnen dat dan controleren. Je moet namelijk na het tekenen meteen je uitkering gaan aanvragen. Je mag niet wachten totdat de uitwerktijd is verstreken.
Als je nog onder de 42 weken gebleven bent, dan kan het niet veel kwaad om eerder te tekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let opde nadelen bij het tekenen van de vaststellingsovereenkomst. Ga langs bij je vakbond of bij een juridisch loket of advocaat.