Wat zijn niet-christelijke voornamen?

Ik ben op zoek naar een lijst van niet Bijbelse en niet Christelijke voornamen

10 maanden geleden
in: Kinderen
1.3K
Cryofiel
10 maanden geleden
Muammer, Mohammed, Ibrahim, Tarlan, ...

Antwoorden (1)

Naast Germaanse namen van graven, stadhouders of andere belangrijke personen, zoals Dirk, Willem, Arnold en Hendrik, zijn er nog een paar groepen te onderscheiden.
In het noorden van ons land heeft de kerstening minder invloed op de naamgeving gehad dan in de rest van het land (de invloed van het Fries strekt zich, zeker wat de voornamen betreft, verder uit dan de huidige provincie Friesland). Vandaar dat de niet-christelijke namen er beter bewaard zijn gebleven. Als voorbeelden: Boukje, Wubbo, Sietske, Douwe, Tjitske en Jelle.
Tot slot zijn er voornamen die ontleend zijn aan benamingen van bloemen, zoals Daisy, Viola, Myrte en natuurlijk Roos of Rosa, en namen die hun oorsprong vinden in de literatuur, bijvoorbeeld Vanessa, Jessica, Roxane en Miranda.
10 maanden geleden
SentWierda
10 maanden geleden
Prima reactie.
1. Ook Amalia, Alexia en Ariane zijn van oorsprong niet-Bijbelse/niet-Christelijke voornamen.
2. Met ook als conclusie: er is geen lijst van niet-Bijbelse/niet-Christelijke voornamen