Behoudt je hetzelfde ip - adres als je via een ander wifi netwerk verbinding hebt?

Als ik met hetzelfde toestel (mijn smartphone) verbinding maak met een ander wifi netwerk, verandert mijn ip adres dan? Of blijft dat hetzelfde

9 maanden geleden
in: Internet
1K
TurfGraver
9 maanden geleden
Die van je toestel blijft het zelfde.
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
Op https://whatismyipaddress.com/ kun je het IP adres opvragen waarmee je met internet verbonden bent. Bezoek die site eens. En kijk naar het IP adres. Wissel daarna van netwerk en kijk wat dan het IP adres is. Dan heb je het antwoord op je vraag.
TurfGraver
9 maanden geleden
Dat is je openbare ip adres.
Die verander met netwerk.
Niet je privé adres.
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
Voor mij is onduidelijk wel IP adres vragensteller bedoelt. Het lijkt dus afhankelijk van welk IP adres VS bedoelt, of het wel/niet verandert.
Vortexxx
9 maanden geleden
"Die van je toestel blijft het zelfde."
Nee, die verandert natuurlijk telkens, de meeste wifi netwerken, althans die ik ken geeft IP adressen uit d.m.v. DHCP. Een ander wifi accesspoint is dus een ander IPadres. Er zijn uitzonderingen waarin de buren dezelfde Internet provider hebt als jij thuis, en dan als beiden het NAT deel nog af fabriek hebben, dan heb je 1:253 kans dat je hetzelfde adres hebt als thuis. Maar DHCP lease is vaak één dag, dus kan zelfs wisselen per week.

Antwoorden (1)

Een ander (wifi)netwerk betekent een andere gateway, een andere router en uiteindelijk een ander adres. Maar via wifi heb je wat ze noemen een 'NAT' adres, een non-routable IP adres reeks wordt gebruikt voor het interne wifi netwerk om te vertalen naar het buitenadres, NAT staat dan ook voor Network Address Translation, en na de gateway wordt dat het IP adres waarmee de router te identificeren is naar de buitenwereld, dat adres blijft onder de meeste omstandigheden hetzelfde(voor glasvezelgebruikers, kabelaars hebben een dynamisch adres) typische non-routable reeksen zijn 192.168.0.0 tot 192.168.255.255, maar ook 10.0.0.0 tot 10.255.255.255
9 maanden geleden
TurfGraver
9 maanden geleden
Je hebt helemaal gelijk Vortexxx.
MAC-adres veranderd natuurlijk niet.
Vortexxx
9 maanden geleden
MAC address wordt niet genoemd door OP, je reageert met "Die van je toestel blijft het zelfde." op de vraag of het IP verandert. Maar ook MAC address kun je spoofen, dus mocht je het over die boeg gooien dan klopt je bewering nog niet.
TurfGraver
9 maanden geleden
Sorry dat ik je op je tenen trapte. :(